Terug in de tijd: 25 juli 1945

25 juli 2020 08:35

In de rubriek ‘Terug in de tijd’ nemen we dagelijks een duik in het verleden op zoek naar opvallende uitslagen en bijzondere kortebanen welke op deze dag zijn verreden. In aflevering 90 gaan we terug naar 25 juli 1945, Stompwijk. Hoe Allouez de eerste kortebaan in een bevrijd Nederland won.

De opkomst van Nazi-Duitsland hield Nederland langer in zijn greep dan alleen de bezetting tussen 10 mei 1940 en 5 mei 1945. Vanaf 1933 leek de dreiging elke dag groter te worden. Op 28 augustus 1939 werd het menens. Deze dag werd de algemene mobilisatie afgeroepen en werd het Nederlandse leger in opperste staat van paraatheid gebracht. Door het hele land begon men zich voor te bereiden op een eventuele Duitse aanval door stellingen te verstevigen en vertrokken 280.000 soldaten naar hun post.

Het dagelijkse leven werd door de vele evacuaties en wegversperringen flink ontwricht. Vanzelfsprekend had de kortebaan hier ook onder te lijden. De kortebanen van Zaandam, Heemskerk, Blauwhuis, Hardegarijp, Warmond en Lisse werden afgeblazen. De koersen van Medemblik en Purmerend werden verplaatst naar respectievelijk 2 en 19 oktober. Alleen Enkhuizen, Schagen en Sint Maartensbrug werden op de vooraf vastgestelde datum verreden.

Na de Duitse aanval op 10 mei 1940 lag het openbare leven plat. Desondanks probeerde de Nederlandse bevolking de draad weer op te pakken. Ook de NDR droeg zijn steentje bij. In een mededeling in het Officiële Bulletin vroegen zij ‘het dagelijksche leven zooveel mogelijk een normaal aanzien te geven’ en verzochten zij de verenigingen ‘de belangen van de drafsport ten zeerste te steunen door de draverijen te doen doorgaan.’

De NDR legde de bal ook bij de beroepsgroep. ‘Eigenaren en pikeurs wordt in hun eigen belang dringend aangeraden alle pogingen welke worden gedaan tot het in stand houden van bovengenoemde draverijen, krachtig met hun inschrijvingen te steunen.’

Vooruit kijken

De kortebaan strompelde door de oorlogstijd. Eind jaren ’30 werden er gemiddeld zo’n zestig draverijen afgewerkt. In 1940 waren er vijftien overgebleven. In 1944 liep dat aantal zelfs terug naar vijf. Zo werd het Nederlands kampioenschap in Beverwijk door de autoriteiten verboden. Op 30 augustus 1944 werd in Stompwijk de laatste kortebaan van het seizoen verreden. Abdullah Scott (Jan Kruithof) won voor baanspecialist Allouez (Jan de Vlieger). Europa zonk steeds verder weg in de ellende, waardoor er in september en oktober niet meer werd gekoerst. Zelfs monumenten als Schagen, Heemskerk, Medemblik en Lisse werden afgelast.

Na de bevrijding in 1945 kon Nederland weer vooruit kijken en met horten en stoten werd het openbare leven weer opgestart. Ook de kortebaansport maakte zijn rentree. Op 25 juli 1945 werd de eerste kortebaandraverij in een bevrijd Nederland verreden. Stompwijk organiseerde normaal gesproken zijn kortebaan in augustus, maar wilde deze primeur niet aan zijn neus voorbij laten gaan. Zo gebeurde het dus dat Stompwijk de laatste kortebaan tijdens WO II organiseerde en de eerste na de bevrijding.

Met Allouez kreeg Stompwijk én de kortebaansport een historische winnaar. De meest succesvolle kortebaner allertijden rekende tijdens de finale af met Xerxes, de kampioen van Nederland in 1941. Zijn trainer en pikeur Jan de Vlieger kwam deze overwinning meer dan toe. Ondanks de successen op de lange- en de kortebaan was De Vlieger zijn landbouwbedrijf altijd als de basis van zijn bestaan blijven beschouwen. Tijdens de hongerwinter van 1944-1945 hielp hij honderden mensen aan eten. Met zijn overwinning in Stompwijk kreeg De Vlieger een verkapt eerbetoon voor zijn heldendaden tijdens de oorlog.

TipCompetitie

Ben je een echte kortebaankenner of houd je van een gokje? Doe dan mee met de TipCompetitie!

Word vriend of meer

Voor € 15,- per jaar houd je Kortebaandraverijen.nl online en krijg je meerdere extra's.