Terug in de tijd: 1 oktober 1964

1 oktober 2020 08:35

In de rubriek ‘Terug in de tijd’ nemen we dagelijks een duik in het verleden op zoek naar opvallende uitslagen en bijzondere kortebanen welke op deze dag zijn verreden. In aflevering 158 gaan we terug naar 1 oktober 1964, Sassenheim. Hoe Anton na zijn kortebaanoverwinning uitgroeide tot één van de meest succesvolle Nederlandse dravers aller tijden.

In deze rubriek passeerden tal van paarden die na een succesvolle (klassieke) loopbaan op de langebaan furore maakten op de kortebaan. Voor Anton verliep zijn carrière juist omgekeerd. Zijn eerste successen boekte hij juist op de kortebaan om daarna uit te groeien tot één van de meest succesvolle dravers ooit in Nederland.

Met Jan van Dooyeweerd liep Anton in 1962 als driejarige zijn eerste langebaankoersen. Hij stond bekend als lastig en druk, maar na zijn castratie werd hij een uiterst volgzaam paard. In 1963 kocht Jan de Vlieger de ruin en koppelde hem aan Joop Ham, neef en eerste assistent van de al bejaarde De Vlieger. De twee konden prima met elkaar overweg en boekten direct (kleine) successen op de langebaan.

Met De Vlieger als eigenaar kon een debuut op de kortebaan niet lang uitblijven. Op 24 september 1964 werd Anton ingeschreven voor de kortebaan van Lisse. Omdat hij geen winsom had, werd hij veroordeeld tot de B-draverij, welke hij glansrijk won. Na een mislukte poging in Schagen verscheen hij op 1 oktober 1964 aan de start in Sassenheim. In tegenstelling tot de koers in Schagen kwamen zijn kwaliteiten nu wel bovendrijven en won hij zijn eerste echte kortebaan, voor Cromwell W (Jan van Dooyeweerd) en Zephyr Magowan (Guus Knijnenburg).

Seizoenrecords

In 1965 stuurde De Vlieger hem zelf naar een derde plaats in Heemskerk en won Ham met Anton in Enkhuizen, voor Ham zijn twaalfde en laatste zege op de kortebaan. In 1966 kwam Anton zeven keer in actie op de kortebaan en liep vier keer in de prijzen. De kortebaan had toen echter al lang niet meer de hoogste prioriteit. Anton had last van maandagziekte, waardoor de resultaten ook op de langebaan tegenvielen. De Vlieger en Ham kregen het advies om tijdens de wintermaanden door te koersen, waardoor Anton week in en week uit in actie kwam.

De dierenarts had het juiste advies gegeven. Anton won in 1967 28 keer in 54 starts en verdiende daarmee een bedrag van fl. 79.600. Daarmee overtrof hij zelfs de seizoenrecords van de legendarische Quicksilver S. Ham hanteerde elke keer een afwachtende tactiek, waarna hij bij het uitkomen van de laatste bocht vol gas gaf. Hij noemde Anton daarom ‘geen draver, maar een sportwagen’.

In totaal won Anton tijdens zijn loopbaan 93 koersen op de langebaan en staat daarmee op de derde plaats in het klassement van de meeste overwinningen in Nederland. Ruim achter de al eerder genoemde Quicksilver S (142 overwinningen) en Theo Messidor (110), maar voor paarden als Kees Verkerk (92), Vriend (92), Action Skoatter (92) en Henri Buitenzorg (82).

Ham maakte het laatste jaar van de loopbaan van Anton niet mee. Een ongeneeslijke ziekte maakte hem het koersen onmogelijk en op 31 augustus 1970 overleed hij. Anton koerste nog één jaar door en boekte zijn 93e overwinning met Riet van Dooyeweerd op de sulky, de echtgenote van Jan van Dooyeweerd, bij wie Anton ooit zijn loopbaan was begonnen. Anton kreeg een mooie oude dag op de boerderij van mw. Ham-Duwel en overleed pas in 1991 op 31-jarige leeftijd.

(Foto en tekst: met dank aan Archief NDR (www.archiefndr.nl))

TipCompetitie

Ben je een echte kortebaankenner of houd je van een gokje? Doe dan mee met de TipCompetitie!

Word vriend of meer

Vanaf € 10,- per jaar houd je Kortebaandraverijen.nl online en krijg je meerdere extra's.