Attila, afscheid van dé klinkerspecialist

12 december 2016 11:45

De drafsportloopbaan van Attila is voorbij. In het Officiële Bulletin 49 staat de voormalig pupil van Cees Hetteling vermeld tussen de paarden die zijn verkocht zonder papieren. Daarmee neemt de kortebaan afscheid van een uitstekende sprinter die te boek stond als een heuse klinkerspecialist.

De term klinkerspecialist kreeg Attila uiteraard niet zomaar. Vijf van de zes kortebanen die de ruin van eigenaar Fabian Bakker won, was over een parkoers met een ondergrond van klinkers. Pas tijdens zijn laatste zege, over het parkoers van De Paktuinen in Enkhuizen, liet hij zien ook over een asfaltbaan te kunnen winnen. Attila debuteerde overigens ook op een asfaltbaan. Tijdens de kortebaan van IJmuiden op 26 juli 2011 nam de destijds vierjarige pupil van trainer Cees Hetteling het tijdens de eerste omloop op tegen Le Dream. De Fransman was op de dat moment de beste sprinter in het circuit, maar had zijn handen vol aan Attila. Pas na drie knalharde ritten delfde Attila het onderspit. Het bleek een voorbode van een prachtig seizoen, waarin Attila tijdens zijn tweede start won in Santpoort en ook Schagen en ’t Zand op zijn naam schreef.

Vanaf de basisafstand bleek Attila een jaar later ook prima uit de verf te komen. Na een aarzelend voorseizoen won hij opnieuw in Santpoort en Schagen. Na zijn vijfde overwinning overschreed hij de winsomgrens van 18 mille en nam Jan Thijs de Jong achter hem plaats, die nog mocht profiteren van een ontheffing van vijf meter voor leerlingpikeurs. Het resulteerde direct in een overwinning in Enkhuizen, wat achteraf zijn laatste zege was. In Roden leek de kersverse combinatie opnieuw te winnen, maar haalde Tusee JL tijdens de finale een huzarenstukje uit door Attila vlak voor de finish met een machtige jump te passeren. Met een vierde plaats tijdens de seizoensafsluiting in ’t Zand passeerde Attila de volgende winsomgrens, waardoor hij voortaan standaard was opgezadeld met een starthandicap van vijf meter.


Attila, winnaar van de kortebaan Schagen in 2012.

Extra meters

Die extra meters waren te veel van het goede. De ruin liep een prachtige koers tijdens het Nederlands kampioenschap van 2013 in Warmond, maar was tijdens de finale niet bij machte om de verrassende Ton Jeu af te stoppen. In Schagen liep Attila vorig jaar zijn laatste finale. Tegenstander Barbert had tijdens de eindstrijd maar liefst tien meter voorsprong en dat was logischerwijs te veel voor hem.

Tijdens het afgelopen seizoen wist Attila slechts incidenteel te scoren. De ruin baarde opzien door in Stompwijk Quiz de Ginai tijdens de derde omloop te verslaan en uiteindelijk vierde te worden. Zijn laatste kortebaan liep hij in Enkhuizen. Met Harry Pools zorgde hij voor veel spektakel door na prachtige inhaalraces Eluna di Quattro en Dario Prof te verslaan. Tijdens de derde omloop had Telma Laksmy, gestart met een voorsprong van tien meter, een kamprit nodig om Attila te verslaan.

Erelijst Attila
1e plaatsSantpoortRuud Pools2011
SchagenRuud Pools2011
’t ZandRuud Pools2011
SantpoortRuud Pools2012
SchagenRuud Pools2012
EnkhuizenJan Thijs de Jong2012
2e plaatsNootdorpRuud Pools2011
RodenRuud Pools2011
EgmondRuud Pools2012
RodenJan Thijs de Jong2012
Warmond (NK)Ruud Pools2013
SchagenJohn Dekker2015
3e plaatsPurmerendRuud Pools2011
SchagenRuud Pools2013
4e plaatsBemmel (NK)Ruud Pools2011
ZwanenburgRuud Pools2012
’t ZandJan Thijs de Jong2012
WognumRuud Pools2013
SantpoortRuud Pools2013
PurmerendRuud Pools2013
MedemblikJohn Dekker2013
StompwijkLindsey Pegram2016

In totaal startte Attila 59 keer op de kortebaan. De ruin haalde 22 keer de vierde omloop. Van die 22 keer drong hij twaalf keer daadwerkelijk door tot de finale, waarin hij even vaak won als verloor: zes eerste om zes tweede plaatsen. Twaalf keer was de derde omloop het eindstation, zeven keer de tweede omloop en achttien keer kon de pupil van trainer Cees Hetteling na één omloop naar huis. Eén keer werd de ruin geschrapt; dat was tijdens zijn thuiswedstrijd in Schagen in 2014. In totaal draafde Attila € 27.540,00 bij elkaar. Ruud Pools was het vaakst de stuurman van Attila; 33 keer. John Dekker nam elf keer achter hem plaats, terwijl Lindsey Pegram en Jan Thijs de Jong elk vier keer de leidsels ter hand namen.

Aantal starts
1.Ruud Pools33
2.John Dekker11
3.Jan Thijs de Jong 4
Lindsey Pegram 4
5.Wim van Buytene 2
Finn Verkaik 2
7.Wim van der Mespel 1
Harry Pools 1
Jaap van Rijn 1

Foto: Nico Visser

Tags:

TipCompetitie

Ben je een echte kortebaankenner of houd je van een gokje? Doe dan mee met de TipCompetitie!

Word vriend of meer

Vanaf € 10,- per jaar houd je Kortebaandraverijen.nl online en krijg je meerdere extra's.