Fan van Jan: ‘Niet alleen blijven hangen in tradities’

5 januari 2018 13:58

Trouwe kortebaanbezoeker Fan van Jan schrijft al vanaf de eerste editie van het Kortebaanjaarboek een column. Tegenwoordig levert de supporter van de legendarische kortebaanpikeur en –trainer Jan Wagenaar maandelijks een bijdrage voor Kortebaandraverijen.nl. Met een kritische blik, maar met alle liefde voor de sport snijdt onze columnist elke editie een actueel onderwerp aan. Vandaag: ‘Niet alleen blijven hangen in tradities’.

En weer is er een jaar voorbij. Hoe ouder ik word, hoe langer ik erbij stil sta. In mijn jonge jaren maakte het niet uit, stapte zo van het ene in het andere jaar. Nu de jaren gaan tellen, ga ik er zorgvuldiger mee om.

Natuurlijk mag ik er vanuit gaan, dat er nog vele jaren zullen volgen, maar hier en daar komen er toch haarscheurtjes in dat vertrouwen. Mijn leefomgeving helpt daar ook aan mee. Er is al veel familie weggevallen en in rouwadvertenties komt mijn geboortejaar steeds vaker voor. Echter, ik laat mij niet van de wijs brengen. Ik ben er nog en voel mij lichamelijk én geestelijk sterk.

Sterven in het harnas

Over slechts vier maanden worden wij allen in Assendelft verwacht voor de ouverture van het kortebaanseizoen 2018. Ondanks hoge verwachtingen mijnerzijds, zal veel bij het oude blijven. Dat hoort ook zo. Onze sport dankt zijn populariteit grotendeels aan zijn tradities.

Eén van die tradities is dat draftrainers en pikeurs, trainer en/of pikeur blijven. Zij gaan door tot het einde en horen min of meer in het harnas te sterven. Daarom werd ik even stil toen mij werd verteld dat trainer en pikeur Wim van Buytene ermee stopt. Hij was al eerder chauffeur op een vrachtwagen geworden, dat klopte al niet. Maar nu die handdoek volledig in de ring. Jammer!

Fan van Jan betreurt het besluit van Wim van Buytene.

Geen nieuw publiek

Zijn vertrek geeft weer eens aan dat de drafsport nog steeds in een dal zit. Ondanks Wolvega en de goed bedoelde acties op Alkmaar is de drafsport er ook het afgelopen jaar niet in geslaagd ‘nieuw publiek’ aan te trekken.

In een reactie laat Wim van Buytene opschrijven dat wanneer in Duitsland Heinz Wewering, wereldwijd de meest winnende pikeur ooit, ermee stopt, het voor hém zeker tijd is om te stoppen! In de Kerstspecial 2017 van Draf&Rensport lees ik dat Jimmy Takter, één van de allergrootste dravertrainers van de Verenigde Staten ook zijn afscheid heeft aangekondigd.

Takter beziet zijn sport met zorg. “Veel banen kunnen alleen bestaan dankzij dikke casino’s. Er wordt te weinig gedaan om nieuw publiek aan te trekken. Tijdens de Kentucky Futurity op de Red Mile rijden wij voor 1,75 miljoen dollar prijzengeld met amper 200 mensen langs de kant! Zonder publiek heeft de sport geen draagvlak.” Waar hebben wij dat eerder gehoord?

Niet achterover leunen

Over gebrek aan publiek heeft de kortebaan niet te klagen. Natuurlijk, het kan altijd beter en bij sommige kortebanen moet het ook beter! Daarom kunnen wij niet achterover leunen en moeten wij niet alleen blijven hangen in onze tradities.

Onze sport herbergt nog zoveel mogelijkheden die niet worden benut. Zo wacht ik nog steeds op een organisatie die de kortebaan op een zondag gaat organiseren. Verleden jaar leek het erop dat Den Haag daar invulling aan ging geven, maar die poging is in de kiem gesmoord.

Sassenheim en Warmond

Ook naar een echte avondkortebaan zie ik uit. Hoe mooi zou het zijn wanneer wij op een vrijdag of zaterdagavond naar een kortebaan kunnen gaan? De kortebanen van Sassenheim en/of Warmond lijken mij daarvoor uitermate geschikt. Zij worden georganiseerd rondom de langste dagen van het jaar en beiden hebben de mogelijkheden om het publiek na de koers op te vangen om tot in de late uurtjes na te praten. Om 18.30 uur de eerste start en rond 23.00 uur de finale. De horeca van genoemde dorpen zou er wel bij varen.

Fan van Jan ziet kortebanen in de avond wel zitten, bijvoorbeeld in Warmond.

Er moet natuurlijk wel worden gezorgd voor een goede verlichting. ‘Helmond’ was in het recente verleden een voorbeeld hoe het niet moet. Maar wanneer er in Diegem (België) een heel veldritparcours van vijf kilometer lengte in de schijnwerpers kan worden gezet en dan wel zo dat heel België de koers via de televisie kon volgen, moet een 300 meterbaan verlichten een peulenschil zijn.

Tradities

Trouwens, met genoemde mogelijkheden wordt er niet getornd aan tradities. Beiden werden in het verre en minder verre verleden al eerder geprobeerd, maar om verschillende redenen in de ban gedaan. Op zondag kortebanen werd door het bestuur van de NDR verboden. Het koersen op de langebaan ging voor en moest worden beschermd. Over waarom de pogingen om een avondkoers te organiseren (nog) niet zijn gelukt, of niet zijn herhaald, tast ik in het duister.

In elk geval zie ik uit naar het komende kortebaanseizoen en wens alle organisaties heel veel succes. Daarnaast wens ik alle daarbij betrokkene én u allen, een voorspoedig 2018!

Ik wacht nog steeds op een organisatie die de kortebaan op een zondag gaat organiseren

Tags:

TipCompetitie

Ben je een echte kortebaankenner of houd je van een gokje? Doe dan mee met de TipCompetitie!

Word vriend of meer

Vanaf € 10,- per jaar houd je Kortebaandraverijen.nl online en krijg je meerdere extra's.